Cultura Ulzzang (pronunțat „uhl-jjang”) este un trend popular în Coreea care se concentrează pe obținerea unui aspect fizic perfect și foarte atractiv. Termenul „Ulzzang” înseamnă literalmente „cea mai bună față” sau „față frumoasă” în coreeană. Acest trend pune un accent deosebit pe anumite caracteristici fizice și stiluri de modă și make-up, fiind promovat în special prin diverse platforme de social media.
Ulzzang (coreeană: „얼짱,” însemnând literal „cea mai bună față”) este un termen sud-coreean de argou, folosit în mod obișnuit pentru a descrie o persoană atractivă, care arată foarte bine. Spre deosebire de actori și alte celebrități, care sunt apreciați pentru atractivitatea și sex-appealul similare, „Ulzzang” este de obicei folosit pentru o persoană obișnuită.
❤️ Citește despre:
La ce se referă conceptul de Ulzzang?
Caracteristicile specifice ale stilului Ulzzang includ:
- Față subțire și ovală: O trăsătură comună și dorită în rândul celor care adoptă stilul coreean Ulzzang este o față bine conturată, subțire și ovală.
- Piele clară și fără imperfecțiuni: Un ten perfect, fără pete și luminos este esențial. Multe persoane adepte Ulzzang folosesc produse cosmetice și tratamente pentru a-și menține pielea într-o stare impecabilă. Oricum, o întreagă industrie de beauty a ajuns să se dezvolte masiv în privința cosmeticelor coreene, care presupun o piele impecabilă, pe baza unei rutine de îngrijire a pielii foarte atente. Cosmeticele coreene sunt acum răspândite în lumea largă și adoptate în rutina de înfrumusețare a non-coreenilor/non-asiaticilor (americani, europeni).
- Ochi mari și expresivi: Ochi mari și bine definiți, adesea accentuați cu ajutorul lentilelor de contact colorate, cu un diametru mai mare decât cel obișnuit (14 mm), și al machiajului specific, pentru a crea iluzia de ochi mai mari și mai expresivi.
- Buze pline și naturale: Machiajul natural al buzelor, de obicei în nuanțe de roz sau piersică, este, de asemenea, popular în rândul adeptelor culturii coreene Ulzzang.
- Stil vestimentar distinct: Stilul Ulzzang nu se limitează doar la aspectul feței, ci include și o selecție atentă a hainelor. Stilul vestimentar variază, dar se pune un accent pe aspectul tineresc, uneori inspirat de moda stradală sau de uniformele școlare.
- Prezența online: Mulți adepți Ulzzang își promovează stilul pe platformele de social media, unde împărtășesc poze, sfaturi de frumusețe și detalii despre viața lor de zi cu zi.
De unde provine termenul de Ulzzang? Etimologie
Termenul „Ulzzang”, o combinație de cuvinte coreene pentru „față” („Ul-gul”) și „cel mai bun” („Zzang”), a intrat în uz pentru prima dată la mijlocul și sfârșitul anilor 1990, la scurt timp după ce sufixul superlativ „Zzang” a intrat pe internet, ca termen argotic în rândul adolescenților.
Există două teorii lingvistice principale cu privire la etimologia termenului: una își are rădăcinile în vechiul caracter chinezesc „Zang” (長), care înseamnă cap sau șef, iar cealaltă teorie afirmă că este derivat din simbolul onorific japonez „- chan”, care are un sens diferit, dar folosit într-un mod similar stilistic. Termenul „Zzang” a devenit oficial acceptat ca termen de argou coreean în 2002, odată cu recunoașterea sa de către Institutul Național al Limbii Coreene.
Utilizarea pe scară largă a termenului „Ulzzang” a generat în cele din urmă o serie și de alte etichete/termeni conecși cu „-zzang”, în special „Mom-Zzang”, care înseamnă literal „cel mai bun corp”. Pe măsură ce termenul a continuat să evolueze în sens, au început să apară și mai multe celebrități adepte, ca urmare a aspectului lor neobișnuit de frumos, cum ar fi „Gangjjang”, o femeie hoață care a devenit renumită pentru masca ei impecabilă.
Istoricul culturii Ulzzang
Titlul onorific „Ulzzang” a început să se răspândească pe webul coreean la sfârșitul anilor 1990, la scurt timp după introducerea camerelor digitale de calitate pentru consumatori și a site-ului de rețele sociale Cyworld. De la începuturi, termenul a devenit strâns asociat cu o practică emergentă de autofotografie cunoscută sub numele de „Sel-ka”, care este prescurtarea termenului konglish „auto-camera”. (strâns legată de „selfie”). Pe webul vorbitor de engleză, există o tehnică similară cunoscută sub numele de unghiuri MySpace.
Cea mai timpurie utilizare cunoscută a etichetei „Ulzzang” a fost atribuită unui grup de trei fete de liceu, Song He Kyo, Lee Yu Jin și Han Hye Jin, care au devenit cunoscute împreună sub numele de „Trioul Eun-Kwang Ulzzang”, numit după școala pe care au urmat-o împreună în 2000. Toate cele trei au continuat în cele din urmă să urmeze cariere de model și actorie.
Receptarea și impactul culturii Ulzzang
În timp ce conceptul de „Ulzzang” s-a răspândit inițial din vorbă în vorbă printre elevii de liceu, la sfârșitul anilor 90, termenul a devenit puternic asociat cu celebritățile arătoase de pe internet în 2000, după ce a fost îmbrățișat de o serie de site-uri populare de mesaje precum Daum Cafe și site-ul proto-social de rețea Cyworld.
În anii următori, au fost lansate numeroase „Ulzzang Cafes” pentru a servi drept site-uri web de clasare a frumuseții, în sens similar cu ideea de „Hot or Not”. Fenomenul a devenit și mai răspândit odată cu lansarea Haduri, o aplicație webcam și o platformă de partajare a fotografiilor axate pe deservirea subculturii „Ulzzang”.
Unele dintre cele mai notabile celebrități de pe internet care au răsărit din această epocă sunt Nam Sang Mi, Koo Hye Sun, Han Byul Park și Joo Yun Park. Atât Nam, cât și Koo, au fost observați pentru prima dată de colegii de liceu din vecinătate în timp ce lucrau cu jumătate de normă la lanțul de fast-food Lotteria și, ulterior, au devenit cunoscuți ca „Lotteria Ulzzangs” pe diferite panouri de mesaje.
Conceptul a fost introdus ulterior unui public mai larg din afara adolescenților, atunci când termenul a fost menționat într-un episod dintr-un serial TV Romance-drama din 2002 . După debutul general al „Ulzzangilor” din prima generație, au început să apară și cluburi de fani online în jurul persoanelor respective.
Încă din 2003, agențiile de talente au început să se adreseze celebrităților „ulzzang” binecunoscute, pentru a le oferi o carieră în televiziune și filme. În 2004, „Ulzzang” a fost listat ca unul dintre cele mai populare cuvinte-cheie de căutare ale anului, de către principalul cotidian din Coreea, Dong-a Ilbo, pe baza datelor de analiză furnizate de cele patru site-uri principale ale țării, Naver, Daum, Empas și Nate.
De exemplu, în octombrie 2008, o căutare pe Google a termenului „Ulzzang” a dat peste 8,17 milioane de pagini de rezultate, în comparație cu cea a termenului convențional „Mi-In” (care înseamnă „o frumusețe”), cu 6,4 milioane de pagini de rezultate.
Deși cultura Ulzzang este predominantă în Coreea, popularitatea sa s-a răspândit și în alte părți ale Asiei și chiar global, influențând moda și standardele de frumusețe în diverse culturi. Este important de menționat că, deși stilul Ulzzang promovează un anumit tip de frumusețe, acesta poate aduce și presiuni pentru conformare și standarde uneori nerealiste, ceea ce a determinat discuții și critici legate de impactul său asupra imaginii de sine și sănătății mentale.
Sursă foto principală: Unsplash+ in collaboration with Getty Images