Rezervele nu sunt acum disponibile doar pentru produsele de duș, de baie sau de îngrijire corporală vândute în supermarketuri. Pentru a răspunde noilor așteptări ale consumatorilor, brandurile de înfrumusețare de lux oferă și parfumuri, machiaj sau produse de îngrijire a tenului în formate reîncărcabile, iar consumatorii răspund, după cum a relevat un studiu recent al The NPD Group, dezvăluit în decembrie anul trecut în cadrul Fragrance Innovation Summit, organizat de Premium Beauty News la Paris.

Pe măsură ce firmele de cosmetice se străduiesc să-și reducă amprenta asupra mediului, vânzările vrac și de soluții de reumplere pentru cosmetice cresc pe piața de beauty. Și toate canalele de retail sunt implicate, inclusiv în zonele premium și de lux.

Iar propunerea pare să atragă consumatori tot mai mulți. Într-adevăr, vânzările de rezerve și produse reîncărcabile, inclusiv pe zona de cosmetice și parfumuri de prestigiu, au crescut între ianuarie și sfârșitul lunii octombrie 2022, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, a constatat The NPD Group.

Acest segment a realizat astfel o performanță dramatic mai mare decât cea a întregii piețe de beauty de prestigiu, care a crescut, la rândul ei, între ianuarie și sfârșitul lunii octombrie 2022, față de 2021.

Parfumurile reîncărcabile: renașterea unei practici tradiționale

În categoria parfumurilor, varianta cu reumplere este cea mai dezvoltată, notează The NPD Group. În Franța, țara cu tradiție în industria parfumurilor, vânzările de sticle de parfum reîncărcabile au crescut cu 56% de la începutul anului până în octombrie 2022, comparativ cu anul precedent.

„Extinderea ofertei reîncărcabile contribuie la acest impuls bun: trei parfumuri, dintre cele mai de succes cinci lansări ale perioadei, sunt vândute în format reîncărcabil”, subliniază The NPD Group.

noua apă de parfum Prada Paradoxe_păreri și detalii de pe cutie despre reîncărcarea sticluței de parfum
Prada Paradoxe – parfum reîncărcabil ce a fost lansat la finele anului 2022 și constituie deja un succes pe piață

În ceea ce privește reumplerea, Franța conduce drumul: rezervele și produsele reîncărcabile reprezintă 8% din vânzările din categoria parfumurilor în Franța, față de 6% în Europa și 3% în America de Nord.

De fapt, reumplerea parfumului nu este o practică nouă pentru consumatorii francezi. Câteva mărci care sunt emblematice ale moștenirii parfumurilor franceze – precum Caron, Guerlain sau Goutal – oferă un serviciu de reumplere în propriile magazine, așa cum s-a făcut și în trecut, istoric.

Fame by Paco Rabanne este un alt parfum reîncărcabil, lansat în 2022

În magazinele de vânzare cu amănuntul multibrand, posibilitatea de a reumple parfumul cuiva a fost inaugurată odată cu lansarea parfumului Angel de Thierry Mugler, în 1992.

„Astăzi, mai multe soluții tehnice sunt disponibile pentru brandurile de parfumerie”, a menționat Gerald Martines, creatorul agenției de consultanță pentru dezvoltarea ambalajelor In•Signes, în cadrul Fragrance Innovation Summit.

„În funcție de alegerea tehnologică și de nivelul de serviciu dorit, reumplerea poate fi efectuată în magazinele de retail sau acasă, cu sau fără demontarea pompei. Recent, Interparfums a introdus pentru Moncler un concept care permite păstrarea ambalajului exterior în timp ce sticla în sine este înlocuită.”

Industria produselor de machiaj și de skincare urmează exemplul

Rezervele și opțiunile reîncărcabile au, de asemenea, un succes uriaș și în categoria de machiaj. Potrivit The NPD Group, vânzările au crescut cu 122%, între ianuarie și sfârșitul lunii octombrie 2022 față de 2021, pe zonele de prestigiu. Deși reprezintă doar 2% din vânzările din categorie, produsele de machiaj reîncărcabile deschid noi perspective pentru mărci și distribuitori.

Când vine vorba de îngrijirea pielii, piața este încă la început. Doar 1% din vânzările de îngrijire a pielii de ultimă generație se referă la produse reîncărcabile și rezervele acestora. Dar potențialul este uriaș, potrivit The NPD Group, care notează că în primele zece luni ale anului, vânzările de rezerve au crescut cu 46%, în timp ce cele de produse reîncărcabile au crescut cu 30%. În această categorie, rezervele sunt un potențial factor important al loialității consumatorilor.

Recumpărarea este într-adevăr o problemă-cheie, deoarece este evident că produsele cosmetice reîncărcabile au un impact pozitiv asupra mediului doar atunci când sunt reumplute. Din acest punct de vedere, „mai este un drum lung de parcurs”, subliniază Mathilde Lion.

„Acum identificăm oportunități de creștere cu privire la lansarea versiunilor reîncărcabile pentru principalele parfumuri emblematice ale pieței, care au reușit să-și demonstreze capacitatea de a-și crea clienți fideli de ani de zile”, conchide ea.

Deși succesul rezervelor poate fi explicat în mod logic prin interesul crescând al consumatorilor pentru produsele cu o amprentă redusă asupra mediului, mai sunt încă multe obstacole de depășit. Potrivit lui Gerald Martines, „loialitatea este o adevărată schimbare de paradigmă pe o piață care și-a construit modelul de creștere pe multiplicarea lansărilor și încurajarea experimentării”.

Alte dificultăți, precum proliferarea referințelor legate de rezerve și, prin urmare, o problemă de spațiu în punctele de vânzare, se adaugă ca factor ce îngreunează și mai mult schimbarea.

În urma nebuniei pentru cosmeticele solide și în vrac, succesul rezervelor confirmă interesul consumatorilor pentru produse și practici care sunt mai ecologice. 😉