Hai să privim mai atent asupra diferitelor tipuri de emailare care aduc astăzi culori vii lumii designului de bijuterii.

O tehnică artistică veche, emailarea a fost utilizată pentru a decora totul, de la obiecte religioase bizantine până la ouăle Fabergé. Această formă de artă are o istorie îndelungată și este în special asociată cu bijuteriile.

Emailul este strâns legat de arta bijutierului, de la bijuteriile colorate meenakari din India – colorate printr-o tehnică care a apărut în Persia acum peste 5.000 de ani – până la bijuteriile florale Art Nouveau ale francezului René Lalique.

Mai jos, explorăm mai adânc arta emailării, în special în diferitele tipuri de email – fierbinte (vitreos) și rece (lăcuit) – utilizate pentru a aduce un plus de culoare în bijuteriile moderne și în munca designerilor care se dedică acestei tehnici.

Arta emailului fierbinte în bijuterii

Când termenul „email” este folosit în contextul bijuteriilor fine, se referă cel mai adesea la smalțul fierbinte – o tehnică decorativă veche care utilizează smalțul vitros pentru a adăuga culoare bijuteriilor, fuzionându-l cu metalul și arzându-l la temperaturi foarte ridicate.

cercei din aur în formă de inimi cu buburuze din email

Cunoscută și sub numele de email „grand feu”, tehnica are origini ce datează din secolul al XIII-lea î.Hr., când s-au descoperit șase inele într-un mormânt micenean din Cipru, decorate cu straturi de culoare vitroasă, topite pe aur.

Datorită caracterului său impresionant, aplicarea emailului fierbinte a fost întotdeauna considerată o formă de artă. Procesul necesită timp și implică utilizarea unei pulberi de sticlă fină, combinată cu oxizi metalici, care adaugă culoare. După aplicare, pudra se încălzește până se înmoaie și curge.

Când se răcește, se transformă într-o masă solidă, sticloasă, cu multiple aplicații și un număr de arderi în cuptor necesare pentru a obține profunzimea de culoare și transluciditatea magică, ceea ce reprezintă semnăturile acestei tehnici.

Realizarea emailului necesită un proces extrem de tehnic care implică cunoașterea științifică a punctelor de topire în cuptor și sensibilitate la material, dobândită prin experiență. Este nevoie de ani de pregătire și de mare abilitate pentru a deveni un maestru al emailului.

Temperaturile din cuptor pot ajunge la 750-850 de grade Celsius sau mai mult, iar temperatura exactă depinde de culoare. Roșu, de exemplu, este una dintre cele mai dificile culori de realizat, datorită impredictibilității sale în procesul de topire.

Fiind în parte artă și în parte știință, succesul sau eșecul în realizarea unor obiecte depinde de mai mulți factori, cum ar fi grosimea pulberii de sticlă, temperatura de ardere și durata de coacere.

Emailul vitros poate fi utilizat pentru a obține un finisaj opac, asemănător cu emailul rece, dar și efecte translucide sau transparente, putând fi aplicat prin diverse tehnici artistice. Acestea includ:

  • email pictat clasic;
  • cloisonné, care implică atașarea unor benzi metalice subțiri pe o suprafață metalică pentru a crea un design și umplerea spațiilor cu email;
  • plique-à-jour, în care smalțul este aplicat în celule fără suport, permițând luminii să strălucească prin el;
  • ghiloș, o metodă laborioasă de a aplica straturi translucide de email peste un model complex, gravat la mașină.

Peter Carl Fabergé este considerat un pionier în această formă de artă, dedicând mult timp creării unor efecte orbitoare în email. Prin stratificarea a până la șase straturi de email și arzându-le la temperaturi în scădere, el a reușit să obțină un finisaj irizat asemănător cu interiorul unei cochilii de stridii, care a devenit rapid marca sa distinctivă.

Astăzi, un număr mic de artiști continuă tradiția emailului la cald, printre care se numără și câțiva bijutieri specializați în această tehnică. Unul dintre ei este Ilgiz Fazulzyanov, un maestru premiat al emailului, care creează sub numele Ilgiz F. Ilgiz se inspiră în principal din natura înconjurătoare.

Cercei-Argint-Lola-emailati

Fie că reprezintă o libelulă, o floare sau un munte, emailul este esențial în estetica expresivă și naturalistă a lui Ilgiz, care aplică emailul folosind tehnica sa preferată, champlevé. Aceasta implică săparea unor caneluri pe suprafața metalului și umplerea acestora cu email înainte de ardere. Capodoperele sale complexe și extrem de detaliate pot fi admirate pe 1stdibs.com și la Bentley & Skinner din Londra.

Un alt designer care a contribuit la popularizarea bijuteriilor cu email vitros este britanica Alice Cicolini, al cărei creații vibrante sunt realizate de meșteri tradiționali Jaipuri din India, folosind tehnica străveche a emailului meenakari (similară cu champlevé din Europa).

Tehnica secretă pe care maestrul de email, Kamal Meenakar – unul dintre ultimii meșteri de meenakari rămași din Jaipur – o utilizează pentru a crea bijuterii, este doar parțial dezvăluită de Alice. Ea menționează că bijuteriile sunt arse de câteva ori în cuptor, dar insistă că modul în care se aplică emailul este esențial pentru aspectul final al bijuteriei.

Kamal este considerat un artist, nu un producător, și abordarea sa artistică aduce un caracter unic fiecărei bijuterii. Alți designeri, precum Cicolini și Ilgiz F., experimentează cu emailul vitros, obținând rezultate frumoase. Nada Ghazal, de exemplu, este cunoscută pentru bijuteriile sale senzuale, dar și-a schimbat direcția cu colecția My Muse Glory, inspirată de Teatrul Mare din Beirut.

Frumusețea vie a emailului lăcuit

Datorită naturii imprevizibile a emailului fierbinte, bijuteriile create cu această tehnică sunt deseori unice și costisitoare. O alternativă mai accesibilă este emailul de tip lac sau emailul rece, care a devenit popular printre designerii care doresc să adauge accente de culoare în colecțiile lor.

Chiar dacă nu redă irizațiile și profunzimea nuanțelor emailului fierbinte, emailul rece este un material interesant de lucrat datorită gamei largi de culori pe care o oferă. Emailul rece este aplicat pe metal în straturi succesive până se obține adâncimea și strălucirea dorite.

Deși emailul rece este adesea perceput ca fiind inferior celui vitros, Alice Cicolini nu îl consideră mai prejos, ci depinde de artizanul care îl aplică.

Pentru colecția sa nouă Sari, inspirată de tradiția sari din India, Alice explorează avantajele emailului de tip lac pe care emailul fierbinte nu le poate oferi. Combinația de culori vii și geometrie clară conferă o notă diferită bijuteriilor sale față de cele realizate cu emailul champlevé gravat manual.

Alice a colaborat cu maestrul meșter Stanislav Reymer pentru a dezvolta noi metode de aplicare a emailului rece, care nu ar fi fost posibile cu emailul fierbinte. Boucheron Serpent, de exemplu, este o bijuterie sofisticată ce prezintă un model de solzi realizat din email de tip lac.

Bijuteriile colorate din email au câștigat popularitate pe rețelele de socializare în ultimii ani și au pătruns în lumea bijuteriilor high-end. Aceste accente de culoare rămân o tendință în modă, aducând o notă de veselie în această sferă exclusivistă. 😉

cercei-de-argint-925-cu-urub-fluture-cu-aripi-galben-violet-email

Brandul de ceasuri și bijuterii emailate FREYWILLE e un exemplu în acest sens.

eșarfe ceasuri și bijuterii freywille foarte colorate_care e povestea brandului

Articol tradus și adaptat din materialul Enamel in jewellery making: an in-depth look at an ancient art form din revista online The Jewellery Editor.

Sursa foto: Unsplash/Nick Karvounis