Câteva detalii din istoria modei – ce înseamnă haute-couture si pret-a-porter, de ce sunt prezentarile de moda cu haine ciudate?

Cu toții cunoaștem care sunt monștrii sacri ai modei – măcar o bună parte dintre ei. Dar puțini știm cum s-a născut moda haute couture, cine a creat-o și de ce.  Mă rog, vorbim de detalii ale unei istorii care s-a scris în paginile revistelor de modă, tip Vogue, ani la rândul, pe când mulți dintre noi nici nu existam. Însă legendele care au rămas – Coco Chanel, Christian Dior și mulți alții – și ei încă ne influențează: îi admirăm, le admirăm creațiile, parfumurile, deși nu știm mai nimic despre ei… Însă, pe lângă legendarii modei, rămâne moda – pe care ei au creat-o și care încă a continuat, în aceeași notă și idee elegantă, fină.

Conceptele de haute couture și prêt-à-porter

Puțini oameni sunt capabili să compună sau să interpreteze muzică de calitate, dar milioane cumpără discuri. Acest adevăr general valabil în artă este respectat și în minunata lume a modei. Numărul celor care fac adevărata modă este mic, în timp ce vastul lor domeniu de creație este destinat lumii întregi – de aceea, o creație de modă veritabilă are o valoare atât de mare! Creația are două laturi distincte: haute couture – „croitoria de lux”, la care au acces doar foarte puține persoane, din cauza prețurilor extrem de ridicate, și cealaltă parte a modei: prêt-à-porter – așa-zisele „haine de-a gata”, pe care toată lumea le îmbracă.

Varianta prêt-à-porter a fost introdusă în Europa în 1946, fiind inspirată de lejeritatea vestimentației americane din acea vreme. A revenit în anii ′60 și încă se menține în forță și în zilele noastre. Fața misterioasă a modei rămâne însă varianta haute-couture, de care beneficiază doar 3500 de persoane din lume: 30% ar fi francezii, 5% – ceilalți europeni, 40% – americani, 16% – cei din Orientul Mijlociu și 7% – cei din țări asiatice ca Japonia, Hong Kong și Singapore.

De ce sunt creațiile de modă atât de scumpe?

Bugetul necesar unui creator de modă pentru realizarea unei astfel de colecții se ridică la sume imense, fără a lua în considerare sumele cheltuite pentru publicitate, care sunt uneori chiar mai mari decât prețul total al colecției. Fabulosul spectacol al prezentrii unei colecții de haute-couture are loc de două ori pe an: pentru sezonul toamnă-iarnă, respectiv pentru sezonul primăvară-vară.. Așadar, se justifică astfel prețul deosebit de mare al unei piese de modă haute-couture, care exprimă luxul și unicitatea hainelor unei astfel de colecții. Ca să vezi o proporție între realitate și preț, gândește-te că din croitoria de lux trăiesc la Paris în jur de 40 000 de persoane: croitori, artizani, brodeuri – în fruntea cărora se află acei unici creatori: designerii și stiliștii.

Născută în inima Franței, la Paris, haute-couture a dat lumii numai nume celebre, extinzându-se apoi rapid în Italia și în restul Europei. Așadar, moda adevărată s-a născut la Paris. 🙂

De ce sunt prezentările de modă cu haine „ciudate”?

Pentru cei care spun adesea că prezentările de modă, piesele de haute-couture prezentate pe catwalk și mai știu eu ce idei sunt penibile, exagerate și că nu ar purta așa ceva, am un singur răspuns:

Înainte de orice, moda și creațiile veritabile reprezintă o formă de artă, la fel de pură și estetică precum pictura, de pildă. Apoi, orice colecție prezentată oficial de către o casă celebră de modă, la prezentările de modă ce anunță noua colecție, este, de fapt, o variantă de a arăta trăsăturile noului curent, în starea lor cea mai pură – aceea e ca o prezentare de artă și arată tendințele în starea lor cea mai brută. Scopul unei prezentări de modă nu e să arate că trebuie să porți exact acele haine sofisticate, exact așa, ciudate cum par, ci să te facă să te inspiri, să preiei anumite caracteristici din noua colecție și, implicit, noul trend și să le aplici la modul tău de a te îmbrăca, la propriul stil, de prêt-à-porter.

Ceea ce se prezintă adesea pe scenă la prezentări de modă ajunge să fie purtat doar de modele în reviste, de către actori și actrițe, cântăreți celebri, pe covorul roșu, la concerte, pentru a epata, pentru a exprima un concept, o idee, fiind și acesta un mod de publicitate foarte eficient. Noi, profanii de rând, nu avem cum să pricepem, dacă nu avem un simț al artei prea dezvoltat… Vedem doar ceea ce vrem să vedem… Între timp, moda continuă să nască legende – vă spuneam mai demult, de exemplu, despre parfumuri care au scris și scriu istorie în lumea modei – multe dintre ele sunt deja legendă. 🙂