Escada este una dintre cele mai recunoscute case de modă de lux la nivel internațional, cunoscută pentru designul său distinctiv, colorat și elegant.
Fondată în 1978 la München, Germania, de către soții Margaretha și Wolfgang Ley, casa de modă Escada a devenit sinonimă cu moda sofisticată și de înaltă clasă, oferind colecții care strălucesc prin calitate, măiestrie și un simț acut al detaliului. Acum, sediul central Escada se află situat în Aschheim, Germania, iar compania este deținută de către Regent, LP, o firmă internațională de capital privat condusă de investitorul Michael Reinstein.
Originea numelui ESCADA în sine a venit de la fondatorii săi, Margaretha și Wolfgang Ley, care au pariat atunci pe calul de curse irlandez plin de sânge cu același nume și au câștigat.
Escada: lux accesibil încă de la origini
Nu știu exact care ar fi cel mai important lucru de spus despre Escada, dar e clar că succesul designului produselor Escada a propulsat brandul în topul vânzărilor record de prêt-à-porter de lux, încă de la începuturi. În ceea ce privește produsele pe care Escada le comercializa încă de la origini, până recent, lista e nesfârșită: linia de prêt-à-porter Margaretha Ley, linia couture, linia sportswear, accesorii, bijuterii, lenjerie, parfumerie…
Prima „etichetă” a brandului a fost Escada Sportliche Eleganz by SRB (în engleză, Escada Sporty Elegance), dar curând aceasta a fost scurtată doar la Escada. Această linie înfățișa îmbrăcăminte sport tricotată high-end, dar până în anii ’80, Escada și-a ramificat creațiile și în alte linii de îmbrăcăminte pentru femei, inclusiv într-o linie separată pentru haine de seară.
Oricum, acest prim eveniment (lansarea primei colecții) avea să pună bazele unei noi idei de afaceri, pe cât de simplă, pe atât de reușită: „democratizarea” îmbrăcămintei haute couture de elită. ESCADA a oferit: calitate superioară în țesături, potrivire și manoperă la prețuri accesibile, design sofisticat, imaginativ și purtare extrem de confortabilă – un sistem de coordonate cu componente individuale care au fost perfect gestionate în culori pentru a permite amestecarea și potrivirea în mai multe sezoane.
De la începuturile sale, Escada s-a distins prin angajamentul său față de inovație și lux accesibil. Margaretha Ley, co-fondatoarea și designerul inițial al mărcii, a avut o viziune clară: să creeze haine care să aducă bucurie și să fie ușor de purtat. Ea a fost cunoscută pentru simțul său neobișnuit de culori, modele și materiale de calitate, stabilind baza pentru ceea ce Escada reprezintă și astăzi.
Margaretha Ley a fost un model, cu o educație solidă în croitorie de lux și clienți pretențioși, de la Curtea Regală din Stockholm. Dar a avut și o senzație rafinată pentru culori, un devotament pentru detalii și un simț sigur pentru ceea ce și-au dorit multe femei – o eleganță feminină care nu se ferește de contrastele strălucitoare și elementele izbitoare. Combinații de culori îndrăznețe, broderii opulente, combinații de modele și imprimeuri leopard au dotat creațiile timpurii ale ESCADA cu o notă de bucurie de a trăi ireprimabilă.
La scurt timp, Margaretha Ley a devenit cunoscută pentru modelele ei îndrăznețe și feminine. Colecția de îmbrăcăminte pentru femei Escada, care cuprindea incrustații și aplicații rafinate, a fost prezentată pentru prima dată în 1978. Compania s-a remarcat curând prin creațiile sale distinctive, cu combinații neobișnuite de culori și modele, broderie exclusivă și modă tricotată elaborat. Acest stil de modă era exact în ton cu spiritul extrovertit al anilor 1980.
Probabil că cel mai important lucru este până la urmă faptul că Escada a devenit celebră datorită unui design care combină cu ușurință elementele foarte trendy cu cele clasice, astfel încât, în final, colecțiile sale nu sunt doar spectacole de artă pentru un public restrâns, ci pot fi purtate cu ușurință de orice femeie care iubește luxul, are încredere în ea și, nu în ultimul rând, știe să aprecieze un material de calitate sau o execuție impecabilă.
În anii ’80 și ’90, Escada a cunoscut o expansiune rapidă și internațională și și-a extins continuu colecțiile și munca de creație. Escada SE a devenit publică în 1986, Leys reținând 51% din acțiunile cu drept de vot. Pe lângă eticheta Escada, compania mai producea îmbrăcăminte pentru femei sub etichetele Crisca, Laurèl, Apriori și Natalie Acatrini, dar și colecția de femei Cerruti 1881, în baza unui acord de licență. De asemenea, Escada deținea un procent majoritar din St. John Knits (din 1990) și Badgley Mischka (din 1992). Escada și-a introdus primul parfum cu semnătură proprie în 1990.
Brandul a devenit faimos pentru costumele sale bine croite, rochiile elegante și pentru utilizarea neconvențională a culorilor și a modelelor. În această perioadă, Escada a devenit nu doar un nume în moda de lux, ci și un simbol al succesului și independenței feminine, atrăgând femei de afaceri și celebrități deopotrivă.
Primul parfum ESCADA a fost introdus în 1990 și a fost numit după designerul său, Margaretha Ley. Sticla a reprezentat o formă de inimă unică și foarte feminină, reflectând totodată și latura feminină și senzuală a aromelor parfumului. În 1993, ESCADA a introdus primul parfum de sezon cu un parfum limitat de vară, numit „Chiffon Sorbet”. A fost inspirat din colecția de modă de primăvară/vară a brandului. Făcând acest lucru, marca a inițiat conceptul de ediții limitate sezoniere și și-a stabilit pionieratul în acest sens, prin ceea ce avea să devină una dintre cele mai de succes linii de parfumuri de vară din industria parfumeriei.
Tot în anii ’90, cele mai importante supermodele, precum Claudia Schiffer, Linda Evangelista și Cindy Crawford au reprezentat brandul în campanii publicitare și cataloage elaborate.
Margaretha Ley a murit în 1992, iar Michael Stolzenburg (1992–1994) și Todd Oldham (1995–1997) au devenit directorii de design ai casei.
În 1993, compania și-a vândut acțiunile de la St. John Knits, iar în anul 1995 a lansat eticheta Escada Sport și și-a stabilit propria colecție de accesorii, inclusiv genți, ochelari de soare și pantofi, acordând licențe majore și colaborând cu parteneri precum Procter & Gamble .
În 1998, Escada a decis să introducă propria linie de ochelari de soare. Modelele de ochelari au păstrat elementul esențial al modei, care a fost unic și impresionant, în conformitate cu nevoile clientelei fidele Escada, atrasă în mod natural de lumina reflectoarelor și care iubea să facă o declarație de stil plină de farmec, dar proaspătă. Iată o privire asupra unora dintre cele mai recente modele oferite de Escada în domeniul ochelarilor:
- Ochelarii de soare ESCADA Bali: Modelul Lena Gercke a fost văzut purtând acești ochelari eleganți în timpul uneia dintre aparițiile sale publice. Efectul de gradient al acestor ochelari de soare este inspirat de răsăritul pitoresc din Bali. Modelul are un cadru supradimensionat din acetat, sofisticat și fantezist, care reflectă adevăratul etos al femeii ESCADA. Designul era disponibil în cinci culori diferite, potrivite pentru fiecare ocazie: de la negru elegant și clasic sau carapace de țestoasă până la versiuni mai pline de farmec și jucăușe în degrade kaki/fucsia, maro/piersică și gri/portocaliu.
- Modelul SES404: Modelul face parte din colecția de ochelari de primăvară/vară 2016 de la Escada. Prezintă forme clasice, extravagante și fanteziste, atât în stiluri simple, cât și mai sofisticate, în metal și acetat, în forme supradimensionate și cat-eye. SES404 este un cadru oval supradimensionat, întruchiparea perfectă a anilor 1950 șic, inspirat de marea vedetă de film, Ava Gardner. Acetatul semitransparent conferă acestor ochelari o senzație contemporană. Disponibil în negru, maro-deschis și gri-lăptos. Logoul elegant „E” al Escada este gravat pe zona dinspre vârfurile tâmplei.
- Din colecția 2018 a Escada este modelul de ochelari SES489, cu un cadru rotund conceput pentru a se potrivi feței tuturor. Ochelarii de soare Escada au introdus efecte speciale în modelele lor doar pentru femei și se pare că acesta este doar un alt model care face orice femeie să se simtă specială.
În 2001, prima colecție de lenjerie Escada a fost produsă și distribuită de Hanro din Elveția. Cu excepția Escada Sport, compania a întrerupt toate subliniile sale în 2001, cum ar fi Escada Weekend sau Escada Couture, concentrându-se în schimb pe marca principală Escada.
După 12 ani în industria de beauty, Escada a părăsit afacerile legate de categoria de frumusețe în 2002, vânzându-și activele și acordând licență de nume către Wella; la rândul său, Wella a semnat un acord de licență pe termen lung, la nivel mondial, cu Escada, pentru producția și comercializarea de parfumuri și cosmetice.
În 2006, Damiano Biella s-a alăturat Escada 2006 în funcția de director de creație. În 2007, artistul Stefan Szczesny a creat o nouă colecție a brandului, în Saint-Tropez, Franța.
Din 2008, Bruno Sälzer a ocupat funcția de CEO al Escada, cu responsabilități pentru design, marketing și vânzări. Sub conducerea sa, compania și-a vândut filiala din Münster Primera AG, care cuprindea mărcile Apriori și Laurèl. La scurt timp după aceea, a lansat un plan nereușit de a strânge 29 de milioane de euro (41 de milioane de dolari) într-o problemă de drepturi, ca parte a unui proiect de restructurare a datoriilor sale.
La 11 august 2009, Escada a depus insolvență la Tribunalul local din München, deoarece o ofertă de schimb pentru obligațiunile restante de 200 de milioane de euro nu a fost acceptată de cei 80% necesari din toți deținătorii de obligațiuni.
Sven Ley, fiul fondatorului Wolfgang Ley, a făcut echipă cu fostul șef al Gucci, Giacomo Santucci și cu grupul italian de investiții Borletti, pentru a oferi aproape 80 de milioane de euro (118,2 milioane de dolari) pentru Escada. În noiembrie 2009, compania a fost în cele din urmă achiziționată de miliardarul indian stabilit în Londra, Lakshmi Mittal, a cărui noră, Megha Mittal, a devenit noul proprietar și președintele consiliului de administrație al companiei. [21]
În urma vânzării, Bettina Hammerl (2009–2012) și Daniel Wingate (2012–2017) au supravegheat designul vestimentar al brandului Escada. Bruno Sälzer a demisionat din funcția de CEO în decembrie 2014 și a fost succedat de Glenn McMahon.
Din 2016 până în 2019, Iris Epple-Righi a ocupat funcția de CEO al Escada. În timpul mandatului său, Niall Sloan s-a alăturat companiei în calitate de Director Global de Design în 2017. Sloan și-a prezentat prima colecție de podium pentru Escada la Săptămâna Modei de la New York pentru primăvara/vară 2019 pentru a sărbători cea de-a 40-a aniversare a companiei. Evenimentul a avut loc la istoricul Park Avenue Armory. Pentru sezonul toamnă/iarnă 2019, Sloan și-a prezentat următoarea colecție, inspirată din viața și moștenirea lui Hedy Lamarr, în cadrul Săptămânii Modei de la Paris din februarie, la Institut de France.
Escada a anunțat-o pe cântăreața britanică Rita Ora drept imaginea mărcii în campania lor de primăvară din 2019. Ora a lansat o versiune a ESCADA Heart Bag, la a cărei proiectare a ajutat chiar ea, iar o parte din încasările din vânzarea designului a fost dată unei organizații internaționale care milita pentru drepturile femeilor.
Mittal a vândut Escada în octombrie 2019 către Regent LP, o firmă globală de capital privat din Beverly Hills, California. Până în septembrie 2020, compania a depus din nou insolvență, cu planuri de a limita operațiunile corporative din țară, la fel și prezența în retail.
În România, începând cu luna martie 2002, parfumurilor Escada li s-a alăturat și linia de prêt-à-porter Margaretha Ley, la magazinul e•senza din World Trade Plaza, iar din septembrie 2002, designerul Romanitza Ciolcan (cunoscută apoi ca Romanitza Iovan), directorul companiei care a reprezentat Escada Couture în România, a adus și liniile de couture, lenjerie și accesorii.
Primul magazin Escada din România a fost situat pe Calea Victoriei, susținut și anunțat de însuși fondatorul casei, Wolfgang Ley (care a continuat misiunea brandului și după moartea soției sale, Marghareta), iar în 2012 a revenit cu un nou magazin în cel de-al doilea pol de lux al capitalei, complexul de lux The Grand din cadrul hotelului de cinci stele JW Marriott. Astăzi, magazinele Escada nu mai există în România.
De-a lungul vremii, printre clienții de seamă ai casei Escada s-au numărat: Diana, Prințesa de Wales, care a purtat o haină Escada pentru o vizită oficială la Berlin în 1987; Kim Basinger, care a primit premiul Oscar în 1998 într-o rochie Escada; prințesa moștenitoare Victoria a Suediei, care, în 2010, a purtat Escada la petrecerea de dinainte de nuntă de la nunta prințului Nikolaos al Greciei, iar în 2011, tot Escada la nunta regală din Monaco, la cina dinainte de nuntă pentru nunta regală britanică, precum și la vizita de stat în Germania; Sarah, ducesa de York, care a purtat Escada la evenimentul „white-tie” și balul cu tiară al lui Elton John, în 2011.
Escada astăzi, după toate provocările vremurilor
Pe lângă colecțiile principale de îmbrăcăminte, Escada și-a extins portofoliul pentru a include parfumuri, ochelari, încălțăminte și accesorii, consolidându-și statutul de marcă de lifestyle de lux. Parfumurile Escada, în special, au câștigat recunoaștere internațională pentru aromele lor vibrante și ambalajele pline de culoare.
În ciuda schimbărilor în industria modei și provocărilor economice, inclusiv restructurările și schimbările de proprietate, Escada a rămas fidelă valorilor sale de bază. Continuă să îmbrățișeze inovația, calitatea și feminitatea, oferind colecții care reflectă nevoile și dorințele femeii moderne, aceea care știe să aprecieze un material de calitate și o execuție impecabilă.
Astăzi, Escada continuă să fie un jucător de top în lumea modei de lux, cu prezență în orașe majore precum Paris, Londra, New York, Milano, Beverly Hills și Tokyo – în 80 de țări, cu 600 puncte de vânzare, axate pe trei segmente (îmbrăcăminte prêt-à-porter cu brandurile Escada Mainline și Escada Sport, accesorii de modă – genți, pantofi, marochinărie -, ochelari de soare și parfumuri – cu licențe care utilizează marca Escada). În ciuda competiției intense, casa de modă își păstrează relevanța și prestigiul, îmbinând tradiția cu modernitatea și adaptându-se continuu la peisajul dinamic al modei internaționale.
În prezent, găsești haine ESCADA (majoritatea pre-owned și vintage, dată fiind istoria brandului) la:
În fiecare sezon de vară, ESCADA lansează cu succes un nou parfum limitat de vară. Parfumurile-semnătură ale ESCADA, tot pentru femei, sunt ESCADA MAGNETISM, un parfum sofisticat și senzual, ESPECIALLY ESCADA, un parfum floral care întruchipează fericirea și eleganța, și ESCADA CELEBRATE NOW, o fuziune dinamică a acordurilor naturale care îți oferă energia și încrederea de a zâmbi lumii.
Parfumuri ESCADA găsești la:
Escada nu este doar o marcă de modă, ci și o emblemă a eleganței, inovației și luxului accesibil. Cu o istorie recentă și o abordare proaspătă și contemporană, Escada rămâne o sursă de inspirație și un etalon de succes în industria modei de lux.
De fapt, povestea de succes a acestui brand este puternic inspirată de ideea unui Phoenix care se ridică din cenușă. Există o fază descendentă în călătoria Escada, care a început când fondatoarea ei Margaretha Ley a murit. Brandul s-a confruntat cu câteva probleme, dar s-a adaptat rapid la circuitul modei în continuă evoluție. Așa cum un Phoenix se ridică din cenușă, Escada a revenit rapid atunci când a fost preluat de magnatul de afaceri și pasionat de modă Megha Mittal asociat cu Arcelor Mittal.